Aan het einde van de negentiende eeuw werden er in Breda verschillende straten aangelegd die we zouden kunnen beschouwen als boulevards, onder andere de Baronielaan. In deze straten herkennen we het voorbeeld van Parijs en Brussel. De boulevards zijn in Breda meestal 30 meter breed. Ze hebben een middenberm, beplant met bomen, in tegenstelling tot lanen, waar de bomen aan de zijkant van de straat staan.
Boulevard Breda-Mastbosch
Aansluitend op het Wilhelminapark werd in 1898 door de particuliere Bredasche Bouwgrond-Maatschappij de Boulevard Breda-Mastbosch aangelegd, de huidige Baronielaan. Hij was ontworpen door de Arnhemse architect C.M.G. Nieraad. Waarschijnlijk diende de Avenue de Tervueren in Brussel als voorbeeld.
Engelbrecht van Nassau
Op 24 augustus 1404 hielden Engelbrecht I van Nassau en Johanna van Polanen hun intocht in Breda. Op 3 juli 1905 onthulde koningin Wilhelmina het Baroniemonument in het Valkenberg. Het is een echte invention of tradition. Door de oprichting positioneerde Breda zich als hoofdstad van de oude baronie van Breda, als Oranjestad en als residentiestad. Het monument moest ook bijdragen aan de bevordering van het vreemdelingenverkeer.
Baronielaan en Engelbert van Nassauplein
Op 5 juli 1905 maakten de Raad van Commissarissen en de directie van de Bredasche Bouwgrond-Maatschappij bekend dat zij ter gelegenheid van de onthulling van het Baroniemonument besloten hadden de Boulevard de naam te geven van Baronielaan en het rondpoint de naam van Engelbert van Nassauplein. Het Baroniemonument en de Baronielaan vormden nu een ware koninklijke route van het station, langs het Valkenberg, langs de Wilhelminafontein, door de binnenstad, langs de te restaureren Grote Kerk (met Nassau- en Oranjegraftomben), de Wilhelminabrug, langs het Wilhelminapark en over de Baronielaan naar het Mastbos en het kasteeltje Bouvigne, die ook vanouds verbonden waren met de Nassaus en Oranjes.