De brug over de Singelgracht tussen de Nieuwe Ginnekenstraat en de Wilhelminastraat heette aanvankelijk de Ginnekenbrug. Bij raadsbesluit van 29 januari 1937 kreeg de brug de naam Wilhelminabrug, in samenhang met de reeds bestaande straatnaam Wilhelminastraat. De oorspronkelijke brug was gebouwd in 1876. In 1912 werd hij ingrijpend verbouwd in Art-Nouveaustijl. Hij moest worden verbreed en verstevigd in verband met de komst van de elektrische tram, die men verwachtte in 1913. De elektrische tram zou echter nooit dit tracé gaan rijden. In 1994 werd de brug helemaal afgebroken en weer herbouwd in de oorspronkelijke stijl, maar met een bredere doorstroomopening.
Monumentale brug
Deze monumentale brug maakt deel uit van, wat bekend staat als de Koninklijke Route, van het station via de Willemstraat en de Willemsbrug, langs het Baroniemonument, door het park Valkenberg en de binnenstad, langs de Grote Kerk, over het Van Coothplein, Nieuwe Ginnekenstraat, Wilhelminabrug, Wilhelminastraat, Baronielaan en het Engelbert van Nassauplein naar het Mastbos en Bouvigne.