De Oude Rijsbergsebaan is een restant van de oude doorgaande weg van Breda naar Rijsbergen en Antwerpen. In 1806-1810 werd de Napoleonsweg aangelegd, de Rijsbergseweg, die toen deze functie overnam. Ten zuiden van Effen is de Oude Rijsbergsebaan nog een fraaie laan met zijn oorspronkelijke breedte van veertig voeten of twaalf meter.
Wegen van Breda naar Antwerpen
De weg van Breda naar Antwerpen was uiteraard een van de belangrijkste verbindingen van Breda met het achterland. Zoals bij alle belangrijke wegen bestond ook deze verbinding in feite uit een bundel van wegen en waren er meerdere varianten mogelijk om van Breda naar Antwerpen te reizen. Al deze wegen waren zandwegen. De meest westelijke variant was van Breda via de Haagdijk, de huidige Oranjeboomstraat en de Talmastraat (nog lang de Oude Antwerpsebaan genoemd) en vervolgens via de min of meer rechte heerbaan naar Rijsbergen. De Oude Rijsbergsebaan is hier een restant van. Na de aanleg van de Napoleonsweg zijn grote gedeelten van de oude baan verdwenen onder de nieuwe weg of hadden ze verder geen functie meer en zijn ze verdwenen. Vanaf Rijsbergen vervolgde men de route via Zundert, Tereik en Brasschaat. Deze route had in de buurt van Wuustwezel twee varianten, één via Ginhoven en Kruisweg naar Westdoorn en één via Wuustwezel en Kleine Berg naar Westdoorn. Men kon ook via de Overaseweg langs het Mastbos naar Rijsbergen reizen en vandaar uit naar Antwerpen.
Een tweede bundel wegen tussen Breda en Antwerpen liep via Hoogstraten. Er liepen verschillende wegen van Breda naar Hoogstraten, onder andere de Oude Postbaan of Rijsbergsebaan door het Mastbos en langs Hazeldonk en een oude weg die ongeveer samenviel met de huidige Galderseweg, via Meer naar Hoogstraten, maar men kon ook ten oosten van de rivier de Mark via Strijbeek en Meerle naar Hoogstraten reizen. Van Hoogstraten liepen er dan weer verschillende varianten naar Antwerpen, een wat meer noordelijke variant via Brecht, de Mik en Brasschaat en een iets meer zuidelijke variant via de Locht. Waarschijnlijk zijn er lokaal nog wel wat meer varianten geweest.