Demping haven

Gebeurtenissen
1964
  • Bouw ondergrondse parkeergarage in de gedempte haven  

In 1937 werden de plannen gemaakt voor de Noord-Zuiddoorbraak. De Mark tussen de Marksingel en de Tolbrug werd gedempt in 1941. De Haven ontsprong voorlopig nog de dans. In de jaren zestig moest het autoverkeer ruim baan worden gegeven. Een cityring zou rond de kleine binnenstad worden aangelegd (Haven, Karnemelkstraat, Oude Vest en Vlaszak). Hierop zouden verschillende radiale autowegen aansluiten, onder andere de Claudius Prinsenlaan. Binnen de cityring zouden de winkelstraten herschapen worden in een voetgangersdomein. Het winkelende publiek zou zijn auto's kunnen parkeren in een grote parkeergarage in de gedempte Haven.
In 1964 werd de Haven gedempt, ondanks tegenstand van de Bond Heemschut en lokale verenigingen. De Haven, eens het meest prestigieuze deel van de stad, werd herschapen in een troosteloze asfaltvlakte.

Ook interessant

Prinsenkade, 'Prinsenkaai' (Centrum)
Prinsenkade (Centrum) 1613 tot heden
Sinds de heropening van de Haven ligt de Prinsenkade weer aan het wate...
Gebieden
Hoge Brug (Centrum)
Hoge Brug (Centrum) 1550 tot heden
De nieuwe Hoge Brug is gebouwd in 2006-2007 met de nieuwe Haven....
Bouwwerken
Haven, 'Kaai' (Centrum)
Haven, 'Kaai' (Centrum) 1450 tot heden
Na de heropening van de Haven is het hier weer levendig geworden....
Gebieden
Opgraving Haven/Nieuweweg 2005
Tijdens een archeologische begeleiding bij de aanleg van een ...
Archeologie
De Haven gaat weer open
De wens om de in 1964 dichtgeworpen Haven weer open te maken leefde al...
Gebieden
De Noord-Zuid doorbraak
De Noord-Zuid doorbraak 1937 tot 1941
Vóór de Tweede Wereldoorlog werden al plannen gemaakt voor autowegen r...
Gebieden

Locatie

Haven, 4811 WK Breda

Deel dit artikel

Facebook Twitter

Nieuwsbrief