De Noord-Zuid doorbraak

Gebieden
1937 tot 1941
802 802

foto van de Markendaalseweg in 1941

Vóór de Tweede Wereldoorlog werden al plannen gemaakt voor autowegen rond en door Breda. De overheid richtte zich sterk op welgestelden. Alleen deze konden zich een auto permitteren. In 1934 werd de autoweg van Moerdijk naar Antwerpen uitgezet en in 1936 werd de Moerdijkbrug geopend. In 1937 werd het tracé vastgesteld van de Zuidelijke Rondweg en werden plannen gemaakt voor de zogenaamde Noord-Zuiddoorbraak door het centrum. De Haven en de rivier de Mark zouden worden gedempt. Naar het noorden toe zou de doorbraak via de Belcrumweg aansluiting krijgen op de Terheijdenseweg, en naar het zuiden via de Graaf Hendrik III-laan op de Zuidelijke Rondweg. In 1940 werd begonnen met de demping van de rivier de Mark en de aanleg van de Markendaalseweg, die gereed kwam in 1941. De afbeelding toont de Markendaalseweg vlak na de opening

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Ook interessant

Idee icoon

Mis je iets? Informatie onjuist? Ideeën?

Mail je reactie
Erfgoedweb is een initiatief van
gemeente Breda
chevron-up Scroll naar boven