Willemsbrug (Breda-Centrum)

Bouwwerken
1875 tot heden
  • De Willemsbrug heeft smeedijzeren leuningen met daarin verwerkt de initialen W III met een kroon erboven, ter aanduiding van de naam Willemsbrug. De brugnaam en de brug vallen dus samen. Foto: Alex Schut.  

De oorspronkelijke brug over de Singelgracht tussen de Sophiastraat en de Willemstraat werd geopend in 1875. De naam Willemsbrug wordt al genoemd in het klad van de legger van openbare wegen (een registratie van openbare wegen) uit 1887. Bij raadsbesluit van 29 juli 1937 kreeg de brug pas officieel de naam Willemsbrug. De Willemstraat en de Willemsbrug zijn genoemd naar de toen regerend koning der Nederlanden, Willem III.

Monumentale as

De brug maakt deel uit van een monumentale as station Willemstraat Willemsbrug Baroniemonument Valkenberg. Deze as is ontworpen door F.W. van Gendt, de ingenieur der Domeinen voor de ontmanteling der vestingen, in 1870. Deze as is in 1905 verder benadrukt door de plaatsing van het Baroniemonument en in 1939 door de bouw van de huidige Willemsbrug.

Eenheid van brug en brugnaam

De huidige Willemsbrug is ontworpen in 1939 door P.A.H. Hornix, directeur van Openbare Werken. Hij heeft ook de Balfortbrug, de Haagpoortbrug, de Bernhardbrug en de Julianabrug ontworpen. De brug moest aansluiten bij het monument in het Valkenberg en was tevens een belangrijke toegang tot de stad en moest dus een monumentaal karakter krijgen. De brug is van beton, omgeven door bakstenen wanden met bogen. Hij heeft smeedijzeren leuningen met daarin verwerkt de initialen W III met een kroon erboven, ter aanduiding van de naam Willemsbrug. Voor de bouw van deze monumentale brug werd speciaal een maquette vervaardigd. De brug is aanbesteed in augustus 1939 en de bouw begon in oktober. De bedoeling was om de brug feestelijk op te leveren in mei 1940, maar vanwegehet begin van de Tweede Wereldoorlogkon deze feestelijke opening natuurlijk geen doorgang vinden. De brug is waarschijnlijk na het begin van de Duitse bezetting in 1940 geruisloos geopend zonder verdere plechtigheid.

Literatuur

J. van Haastert, De honderd bruggen van Breda (Breda, 1973, manuscript).
Gerard Otten, De straten van Breda (Breda, 1988).
Gerard Otten, 'De ontmanteling van Breda en het Plan van Uitleg van Van Gendt, 1869-1881', in Jaarboek de Oranjeboom XLIV (1991).
Gerard Otten, Het Baroniemonument en de Baronie van Breda, Een verzonnen traditie, in Jaarboek de Oranjeboom L (1997).
Gerard Otten, De wijken in Breda uit de jaren twintig en dertig: een toekomstig Beschermd Stadsgezicht?, in Engelbrecht van Nassau, jaargang 2001, nummers 2 en 3.
Gerard Otten, Nassaumonumenten en Nassaustraatnamen in het Bredase negentiende-eeuwse beschermd stadsgezicht (1905-1911), deel een, in Engelbrecht van Nassau, jaargang 2011, nummer 4 en deel twee in jaargang 2012, nummer 1.

Ook interessant

Willem III van Oranje
Willem III van Oranje 1650 tot 1702
Willem III was de opvolger van zijn vader Willem II van Oranje, die ac...
Personen
Toen & nu
Willemsbrug
Willemsbrug Toen & nu
Het station, de Willemstraat, de Willemsbrug en het Baroniemonument in het Valkenberg vormen een monumentale as. ...
Willemstraat (Centrum)
Willemstraat (Centrum) 1875 tot heden
Op 6 december 1873 stelde de gemeenteraad voor het eerst straatnamen v...
Gebieden
Julianabrug (Boeimeer)
Julianabrug (Boeimeer) 1936 tot heden
Bij enkele straatnamen en brugnamen in Breda kunnen we een eenheid van...
Bouwwerken
Wilhelminabrug (Breda-Centrum)
De brug over de Singelgracht tussen de Nieuwe Ginnekenstraat en de ...
Bouwwerken
Koningin onthult Baroniemonument
Op 3 juli 1905 werd het Baroniemonument in het Valkenberg onthuld door...
Gebeurtenissen
Park Valkenberg
Park Valkenberg 1531 tot heden
Na de aanleg van de nieuwe stadsomwalling in 1531 was de locatie van h...
Gebieden

Locatie

Deel dit artikel

Facebook Twitter

Nieuwsbrief