De eerste plannen voor de Haagse Beemden van de gemeente Breda dateren van 1969. Het gebied behoorde toen nog tot de gemeente Prinsenbeek. Aanvankelijk had men het idee een tweede Hoge Vucht te ontwerpen, een aantal wijken, van elkaar gescheiden door stadsautowegen. Burgst zou gehandhaafd blijven als wijkpark.
Maas en Tummers
In 1975 werd opdracht gegeven aan L.J.M. Tummers als stedenbouwkundige voor de totaalstructuur en F.M. Maas voor de landschappelijke delen voor een nieuw structuurplan. Dit plan werd in augustus 1975 door de Bredase gemeenteraad aangenomen. In 1976 werden de Haagse Beemden geannexeerd door Breda.
Het grid van stadsautowegen werd veranderd in n ringautoweg om het hele gebied heen. Het unieke landschap met zijn historische landgoederen, aldus Tummers, werd gepaard. De woongebieden werden bewust in niet al te grote eenheden gegroepeerd rond de centrale landschapskern. Stad en land, oud en nieuw, historische monumenten en nieuwe bebouwing werden in een wervend woonmilieu samengebracht. Dit resulteerde uiteindelijk in het bekende ontwerpstructuurplan voor de Haagse Beemden uit 1979.
De Nieuwe Parklaan tussen Den Haag en Scheveningen
Maas en Tummers hebben veel aandacht besteed aan de autoweg die rond het hele plan loopt. Wegen zijn niet alleen objecten van de verkeerstechniek, maar horen evenzeer bij onze leefwereld en bepalen in hoge mate het dagelijkse beeld van onze leefomgeving. Stedelijke hoofdverkeerswegen moesten daarom volgens hen getoetst worden op hun esthetische merites. Bij het ontwerpen van de Emerparklaan hebben Maas en Tummers als prototypes gebruik gemaakt van bestaande stedelijke hoofdverkeerswegen. Voor de bermafmetingen stond de Apollolaan in Amsterdam van Berlage model. Voor de wegbelijning in gebogen vormen met een afwisselende hoogteligging werd de Nieuwe Parklaan tussen Den Haag en Scheveningen als voorbeeld genomen. Er moest een gesloten landschappelijk wegbeeld worden gecrerd en het zicht werd beperkt door flauwe bochten (Nieuwe Parklaan). Onderdoorgangen voor fietsers en voetgangers werden in driedimensionale gebogen vormen organisch opgenomen in het wegontwerp. (Later werden toch weer platte kruisingen aangelegd naast de tunneltjes vanwege sociaal onveilige situaties)