De Spoorstraat in Prinsenbeek herinnert ons aan het spoorse verleden van deze plaats. In de negentiende eeuw werden twee belangrijks spoorlijnen langs dit dorp aangelegd en in de eenentwintigste eeuw de HSL, de Hogesnelheidslijn Schiphol Parijs.
In 1907 kreeg Beek aan de latere Spoorstraat een stopplaats aan de spoorweg Dordrecht Breda. In 1948 heet deze straat voor het eerst de Spoorstraat. Bij de spoorwegovergang stond een café met de passende naam Spoorzicht (het café bestaat niet meer, het pand wel). In 1988 werd een nieuwe spoorweghalte geopend voor Prinsenbeek: de halte Breda-Prinsenbeek.
Deze wordt ook wel aangeduid als het station Breda-Prinsenbeek. De straat is een oude weg en heeft altijd deel uitgemaakt van aangrenzende wegen, zoals de Valdijk en de Gageldonkseweg. De historisch-geograaf Karel Leenders rekent de straat tot de Valdijk en de Holleweg. De Holleweg heet verderop de Gageldonkseweg. De toponymist Chr. Buiks noemt de huidige Spoorstraat de Holleweg.
Holleweg
Buiks geeft een vermelding van de Holleweg uit 1634: den Holenwech en een uit 1703: den Hoolensenwegh. Hol betekent volgens Buiks uitgehold, laaggelegen, bijvoorbeeld tussen wallen. Vergelijk het meer voorkomende Hoolstraat, bijvoorbeeld te Teteringen, zegt hij.
Spoorwegen
De spoorweg tussen Roosendaal en Breda werd aangelegd door de SociAnonyme des chemins de fer d'Anvers Rotterdam (AR). Het gedeelte tussen Roosendaal en Etten werd geopend in 1854, vanaf mei 1855 was het hele traject in gebruik tot en met Breda. De spoorweg van Rotterdam naar Breda werd aangelegd van Staatswege volgens de wet van 18 augustus 1860. Tot 1872 werd het vervoer tussen Moerdijk en Rotterdam geregeld met veerboten. De spoorlijn werd in fasen geopend: 1866: Breda - Lage Zwaluwe Moerdijk; 1872: Lage Zwaluwe - Dordrecht, inclusief de Moerdijkbrug; 1872: Dordrecht - Rotterdam Mallegat en in 1877: Rotterdam Mallegat - Rotterdam DP (tegenwoordig CS).
De Hogesnelheidslijn Schiphol Antwerpen is aangelegd tussen 2000 en 2006. Het eerste deel (tussen Antwerpen en Noorderkempen) werd op 15 juni 2009 geopend. Op 7 september 2009 startte de treindienst tussen Amsterdam en Rotterdam en op 13 december 2009 werd de gehele lijn in gebruik genomen, behalve de aftakking naar station Breda, die op 3 april 2011 volgde. Er is nog steeds geen rechtstreekse verbinding tussen Breda en Antwerpen