Hoewel er nog nauwelijks iets zichtbaar is, ligt het toekomstige Marga Mincoplein op een bijzondere locatie waar nog heel wat over te vertellen valt. Gebeurtenissen uit de voorbije eeuw zoals demping van het Leike (Bavelse Ley), de aanleg van de Ceintuurlaan en de ombouw tot de snelweg met tunnelbak veranderde het aanzicht compleet. Met de vele nieuwbouwprojecten rondom het Oranjeplein is ook de historische omgeving volledig verdwenen. Evenals de zichtbare grens tussen Zandberg (gemeente Teteringen) en Ginneken.
Het Marga Mincoplein, nu nog even Oranjeplein, aangelegd op historische grond.
08-10-2023Een buurtschapje dat zich in het begin van de 19de eeuw vormde op de grens van Teteringen en Ginneken zie je hier geprojecteerd op een actuele luchtfoto. De bebouwing zoals die hier te zien is, anno 1824, is nog niet aaneengesloten. Rond de eeuwwisseling is dat wel het geval. De naam Oranjeplein kreeg het in het begin van de 20ste eeuw.
Tijdens de 80-jarige Oorlog was de brug over de Molenley een strategisch punt in het beleg van Breda. De weg van Breda naar Ginneken was immers een belangrijke uitvalsroute. Rond de brug waren dan ook schansjes aangelegd.
De watermolen (zie plattegrond boven) die tijdens deze oorlog vernield werd was van economisch belang voor de boeren in de omgeving. De 2 windmolens lagen iets westelijker, bij de huidige Kortestraat.
Het is dan ook niet voor niets dat hier twee herbergen te vinden waren.
Eind jaren '20 van de vorige eeuw werden de eerste plannen voor een rondweg gepresenteerd. Daarvoor werden in de periode 1931-1937 de percelen aan de oostzijde van het Oranjeplein aangekocht of onteigend en gesloopt. Aan de westzijde gebeurde dat tussen 1937 en 1941.
Uiteindelijk werd de grond voor de rondweg in 1941 overgedragen aan het Rijk. Meer dan twintig jaar bestond de bedachte rondweg uit een immens gazon met op het Oranjeplein een kleine rotonde. Dit was de beroemde Ceintuurlaan. Pas in 1964 werd de Franklin Rooseveltlaan aangelegd waarbij het viaduct een onderdeel werd van het Oranjeplein.