Parallelweg (Doornbos)

Gebieden
1863 tot heden
STR370 Parallelweg 19951807 STR370 Parallelweg 19951807

De Parallelweg is de parallelweg van de spoorlijn van Breda naar Tilburg.( Foto: Simon Schonck, Openbare Werken, 1988. coll. Stadsarchief Breda id. 19951807.)

Verschillende straatnamen houden het ‘spoorse’ verleden van Breda levendig: het Stationsplein, de Stationsweg en de Spoorstraat ten zuiden van het station, de nieuwe Stationslaan ten noorden van het station, de Parallelweg bij de Driesprong ten noorden van de spoorlijn naar Tilburg, de Spoorbaanstraat, die voorheen in Tuinzicht langs het spoor liep (de spoorweg is hier verlegd), de Tramsingel in Breda-Centrum en de Oude Trambaan op Hazeldonk en de Beekse Stationsstraat en de Spoorstraat in Prinsenbeek.

STR370 Parallelweg topo
Uitsnede uit de topografische kaart van ca. 1870 met de Parallelweg aan de noordzijde van het spoor. Uitsluitend het stukje ten oosten van de Oosterhoutseweg bestaat nog.

Parallelweg

De Parallelweg is waarschijnlijk samen met de spoorlijn aangelegd in 1863 en begon aanvankelijk bij de Vuchtstraat. Ten oosten van de Oosterhoutseweg ging deze weg over in het restant van de Oude Baan naar Dongen. Zie hiervoor verder Lage Weg (Teteringen).

In de legger van openbare wegen van Teteringen van 1894 komt de weg ten oosten van de Oosterhoutseweg voor onder de naam Weg naar den Molen. Zie voor deze molen verder onder Moleneindstraat.

Toen de straatnaam in 1942 bevestigd werd, was hij reeds lang in gebruik. In de jaren zestig is door aanleg van nieuwe wegen en industrieterreinen deze weg ingekrompen tot het huidige korte stukje tussen de Oosterhoutseweg en de Lage Weg.

‘Spoorse’ straatnamen

Het plein voor een station wordt meestal het Stationsplein genoemd. Het Stationsplein Haagse Beemden heeft echter geen officiële naam. Zie Spoorstraat (Prinsenbeek). De toegangsweg naar een station heet vaak de Stationsweg. De Stationsweg in Breda was inderdaad, tot de aanleg van de Willemstraat in 1873, de enige toegangsweg naar het station. Zie ook de Beekse Stationsstraat (Prinsenbeek). Bij de aanleg van de spoorwegen in de negentiende eeuw werden vaak, om de akkers en weilanden die door de aanleg waren afgesneden van hun toegangswegen en nieuwe ontsluiting te geven, parallelwegen aangelegd. Vaak heten deze inderdaad de Parallelweg, zo ook die bij de Driesprong. Straatnamen ontleend aan het tramverkeer zijn eerder zeldzaam, maar in Breda kennen we de Tramsingel en de Oude Trambaan op Hazeldonk. Zie aldaar. De Tramstraat in Ginneken heet tegenwoordig de Weteringstraat.

Literatuur

Marius Broos, Beter laat dan nooit, 150 jaar spoorwegen in en om Breda (Breda, 2005).
Gerard Otten, De straten van Breda (Breda, 1988).
Gerard Otten, Spoorgevels in Breda (Breda, 2011). ErfgoedRapport Breda 15.
Gerard Otten, ‘Spoorgevels in Nederland’, in Historisch-Geografisch Tijdschrift, jaargang 2013, no. 2.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Ook interessant

Idee icoon

Mis je iets? Informatie onjuist? Ideeën?

Mail je reactie
Erfgoedweb is een initiatief van
gemeente Breda
chevron-up Scroll naar boven