Oude Trambaan (Hazeldonk)

Gebieden
1898 tot heden
1 / 3
  • De imposante stalen trambrug over de rivier de Mark in Meersel-Dreef. Vanaf hier is de voormalige tramlijn helaas afgesloten. Foto: Marion de Milliano.  
  • 2
    Een Belgische tram in Rijsbergen, op het punt naar Meersel-Dreef en Hoogstraten te vertrekken, 1930. (BBA Fotoarchief)  
  • 3
    Een Belgische tram in Rijsbergen, op het punt naar Meersel-Dreef en Hoogstraten te vertrekken, 1930. (BBA Fotoarchief)  

De Oude Trambaan op Hazeldonk is een fietspad dat oost west door het bedrijventerrein loopt. Veel mensen maken regelmatig een fietstochtje vanuit Breda door het Mastbos richting Rijsbergen en dan via de Oude Trambaan naar Meersel-Dreef en langs de Mark weer terug naar Breda. In 2001 is het fietspad verbeterd door de Landinrichtingscommissie Weerijs, in samenwerking met de gemeente Zundert, waar Rijsbergen tegenwoordig onder valt.

Het spoortracé

In Rijsbergen was het tramstation voorheen gevestigd in het huidige café de Zwaan, in die tijd Tramstation Rijsbergen. Vanuit Rijsbergen gezien begint de Oude Trambaan op de kruising Kruispad Overasebaan Breedschotsestraat. De Oude Trambaan loopt daarna als een vrijliggend fietspad door de velden en eindigt bij de Hazeldonksestraat. De Oude Trambaan wordt onderbroken door de HSL en de autoweg, maar loopt op Bredaas grondgebied verder als een breed asfaltfietspad en sluit aan op de Oude Tramweg onder de gemeente Hoogstraten. In Meersel-Dreef tenslotte vinden we een imposant tramstation. Het opschrift Meersel is nog te lezen. Het vroegere café De Statie, op het hoek van de Oude Tramweg en de Dreef, heet nu café De Dreef. De Oude Tramweg loopt verder door naar de rivier de Mark. Hier ligt een imposante stalen trambrug. De rest van de voormalige tramlijn is helaas afgesloten.

STR042A_Oude_Trambaan_BBA05118.jpg
Een Belgische tram in Rijsbergen, op het punt naar Meersel-Dreef en Hoogstraten te vertrekken,
1930. (BBA Fotoarchief)

La S.A. pour la construction et l'exploitation des chemins de fer vicinaux dans les Pays-Bas

In 1890 werd de tramlijn Breda Princenhage Rijsbergen Zundert Wernhout Wuustwezel geopend door de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij, de ZNSM. De Antwerpsche Maatschappij voor den dienst van Buurtspoorwegen, de AMB, exploiteerde sinds 1885 de lijn Antwerpen Oostmalle Hoogstraten. In 1899 werd de tramlijn Hoogstraten Meerle Meersel-Dreef Rijsbergen geopend. In 1898 werd speciaal voor de exploitatie van de tramlijn van Meersel-Dreef naar Rijsbergen op Nederlands grondgebied een tramwegmaatschappij opgericht, de N.V. Exploitatie van Buurtspoorwegen in Nederland, de EBN. De Franse naam hiervan was de S.A. pour la construction et l'exploitation des chemins de fer vicinaux dans les Pays-Bas. De tramhistoricus W.J.M. Leideritz grapt dat deze naam even lang was als het lijntje zelf. Het tramlijntje werd nu met bekwame spoed aangelegd. De aanleg van de tramverbinding met Breda heeft de grote stoot gegeven voor de ontwikkeling van de tuinbouw rond Meerle, vooral de aardbeienteelt

Literatuur

J. Bastiaansen, Het tramvervoer in Rijsbergen (Rijsbergen, 1983).

K.A.H.W. Leenders, Cultuurhistorische Landschapsinventarisatie Gemeente Breda (Breda, 2006). ErfgoedRapport Breda 1.

Ook interessant

Straatnamen Hazeldonk
Straatnamen Hazeldonk 1300 tot heden
Het bedrijventerrein Hazeldonk werd in 1997 geannexeerd door de gemeen...
Gebieden
Het voormalig tramdepot aan de Mastbosstraat
Aan de Mastbosstraat in Princenhage staat een waar monument van indust...
Bouwwerken
Hazeldonk
Hazeldonk 1300 tot heden
Ten zuiden van Breda ligt, aan de grens met Belgi(tegenwoordig de deel...
Gebieden
Stoomtrams ontsluiten West-Brabant
In 1880 werd de hier afgebeelde eerste interlokale stoomtramlijn in Ne...
Gebeurtenissen

Locatie

Deel dit artikel

Facebook Twitter

Nieuwsbrief