Martin Desjardins werd geboren als Martinus van den Bogaert in Breda in 1637 in het huis ‘de Gapert’ aan de Lange Brugstraat. Zijn vader was een hoedenmaker, en het gezin woonde in een huis dat later bekend zou staan als ‘de Drye Bredasche Hoeden’. Op jonge leeftijd verhuisde Desjardins naar Antwerpen om in de leer te gaan bij de schilder Peeter Verbruggen. Deze periode was cruciaal voor zijn ontwikkeling als kunstenaar en legde de basis voor zijn latere succes.
Martin Desjardins (Martinus van den Bogaert)
Na zijn opleiding in Antwerpen verhuisde Desjardins naar Parijs, waar hij zijn naam veranderde en een nieuwe identiteit aannam als Martin Desjardins. In Parijs vond hij succes en erkenning, en werd uiteindelijk benoemd tot rector van de Koninklijke Academie voor Beeldhouw- en Schilderkunst. Zijn werk in Frankrijk omvatte zowel schilderijen als beeldhouwwerken, en hij werd vooral bekend om zijn openbare monumenten en sculpturen.
De overwinning van Frankrijk op een aantal Europese naties, zoals vastgelegd in de vrede van Nijmegen, werd in Parijs gevierd met de aanleg van een nieuw plein "Place Royale des Victoires" in Parijs. Een monument van Lodewijk XIV zou een centrale plaats krijgen.
Voor de uitvoering van dit sculpturale werk werd gekozen voor Martin Desjardins. Als kunstenaar van Nederlandse afkomst, toegelaten tot de Koninklijke Academie voor Schilder- en Beeldhouwkunst (1671), werkte hij al aan het hof van Versailles en had hij verschillende werken uitgevoerd voor verschillende opdrachtgevers.
Desjardins’ bijdrage aan het overwinningsplein is één van de hoogtepunten in zijn carrière. Tussen 1682 en
1685 creëerde hij reliëfs voor de sokkel van een standbeeld van Lodewijk XIV,
die de overwinningen van Frankrijk op het Heilige Roomse Rijk, Spanje, Brandenburg en de Nederlandse Republiek
voorstelden. Het beeld werd geflankeerd door de vier verslagen naties, gesymboliseerd door 4 gevangenen. De uitvoering door Desjardins veroorzaakte een grote internationale rel.
Hoewel het originele standbeeld werd vernietigd tijdens de Franse
Revolutie, werden de reliëfs en de gevangenen gered en zijn nu te bezichtigen in het Louvre.
(bron: o.a. De vier verslagen naties - geschiedenis geanalyseerd in beelden en kunstwerken | https://histoire-image.org/. Met dank aan Huub Gulickx)