Al geruime tijd zijn we bezig om een plattegrond van de stad Breda rond 1490 te ontwikkelen. Dit als vervolg op de kaart historische gebouwen en complexen 1530-1870. Daarbij worden we geconfronteerd met een aantal grijze vlekken; straten waarvan we de middeleeuwse loop niet goed kunnen begrijpen en reconstrueren.
Stratenpatroon
Een stad laat zich lezen vanuit het historische stratenpatroon. Dit patroon ontstond door een samenspel van het natuurlijke landschap, eigendomsverhoudingen, economische of strategische belangen.
Vroeg negentiende eeuwse kadastrale kaarten tonen nog haarfijn het middeleeuwse patroon dat tot in de dertiende en veertiende eeuw teruggaat. In de late vijftiende en zestiende eeuw verschijnen nog een aantal nieuwstraten. Van deze groep zijn vaak historische bronnen aanwezig zodat we weten wanneer en met een beetje geluk waarom deze zijn aangelegd. Ontmanteling van de stadsmuur, versmalling van de stadsgrachten en de twee grote stadsbranden hadden een grote invloed op de aanleg van deze nieuwstraten. Als we deze groep straten van de kaart verwijderen wordt de middeleeuwse structuur steeds duidelijker.
De grootste ingrepen in en rond de binnenstad vonden in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw plaats. Deze waren gericht op een betere ontsluiting van het stadscentrum voor autoverkeer.