Terheijdensebrug, 'Dorannt Bridge'

Personen
1915 tot heden
  • De "Dorannt Bridge", de baileybrug die door de Engelse en Poolse genie gebouwd werd op 4 en 5 november 1944 naast de opgeblazen Terheijdensebrug. (Collectie Heemkundekring De Vlasselt, Terheijden)  

De Terheijdenseweg is aangelegd in 1820-1821 als onderdeel van de rijksweg of steenweg van Breda naar Moerdijk. De aanleg van het Markkanaal werd aanbesteed in 1913 en in 1915 werd het kanaal opengesteld voor de scheepvaart. Op het kruispunt van de Terheijdenseweg en het nieuwe Markkanaal moet een brug komen. In 1915 is in de weg daarom een draaibrug aangelegd. Tegenwoordig draagt de opvolger van deze brug de officiële naam Terheijdensebrug.
Op deze plaats hebben in successie zeven bruggen gelegen. De draaibrug uit 1915 werd in 1937 vervangen door een vaste betonnen boogbrug. Al aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, in 1940, werd deze brug weer vernield tijdens oorlogshandelingen. Daarna werd de brug hersteld, maar in 1944, tijdens de Bevrijding, werd de nieuwe brug opgeblazen door het Duitse leger. De Engelse en Poolse genie bouwden op 4 november 1944 een baileybrug bij Terheijden met de naam 'Dorannt Bridge'. Deze brug werd in 1945 weer vervangen door de ophaalbrug, die tevoren in de Bergen over het kanaal gelegen had. Deze heeft er gelegen tot 1957, toen een nieuwe boogbrug werd gebouwd. Deze werd op zijn beurt in 2003 vervangen door de huidige brug.

Bevrijding 1944: Success Bridge en Dorannt Bridge

Vlak voor de bevrijding van Breda op 29 oktober 1944 probeerden de Duitsers alle bruggen in en rond de stad op te blazen. De geallieerde genie moest dan ook veel noodbruggen aanleggen, zogenaamde baileybruggen. De geallieerden gaven deze bruggen vaak een naam.
De Duitsers trokken zich terug achter de rivier de Mark, het Markkanaal en het Wilhelminakanaal. Op 3 november 1944 slaagden de Geallieerden deze linie te doorbreken bij de Marksluis in Oosterhout. De baileybrug hier kreeg dan ook op verzoek van generaal Stanislaw Maczek de naam Success Bridge. De Engelse en Poolse genie bouwde daarna op 4 en 5 november in de weg van Breda naar Terheijden nog een baileybrug die de Dorannt Bridge genoemd werd. Luitenant-kolonel Jan Dorannt was de commandant van de Poolse genie.

Literatuur

J. van Alphen, Oorlog en bevrijding en woord en beeld, 3 november 1944, De slag om het Markkanaal (Breda, 1983).
M.A. Kuijpers, 100 jaar Markkanaal, 1905-2005 (Breda, 2005).
Gerard Otten, De Hartel, Een Terheijdense buurtschap in Breda (Terheijden, 2012).

Ook interessant

Straatnamen Belcrum en Krochten
De buurt (wijk) Belcrum maakt onderdeel uit van de wijk (het stadsdeel...
Gebieden
Straatnamen Hartel
Straatnamen Hartel 1500 tot heden
Bij de annexatie van 1997 zijn de gemeenten Prinsenbeek en Teteringen ...
Gebieden
Terheijdenseweg (Hoge Vucht) en Nieuwe Bredasebaan (Hartel)
Sommige straten buiten het oude centrum kunnen we aanduiden als oude l...
Gebieden
Kanaaldijk en Hartelweg (Hartel)
De Kanaaldijk is de dijk aan de zuidzijde van het Markkanaal met ...
Gebieden
Bevrijding Breda door de Polen
Omdat de Poolse regering weigerde te capituleren voor de nazi's, weken...
Gebeurtenissen

Locatie

Deel dit artikel

Facebook Twitter

Nieuwsbrief