Paardentram naar Ginneken

Gebeurtenissen
1884
  • Paardentram naar Ginneken  

Pas nadat er een interlokale stoomtramlijn was geopend werd er in Breda een stadstramnet aangelegd. In 1884 werd door de Ginnekensche Tramweg-Maatschappij, de GTM, een lijn geopend naar Ginneken, die later met een speciale lijn werd verbonden met het Mastbos. Later volgden paardentramlijnen naar Princenhage en het Liesbos (1890), een lijn over de Baronielaan naar het Mastbos (1901) en een lijn naar Ulvenhout en het Ulvenhoutse Bos (1903). Deze tramlijnen betekenden een enorme stimulans voor de ontwikkeling van het toerisme. Er werden hotels, villas en kindervakantiekolonies gebouwd aan de rand van het Mastbos en het Liesbos. Voor het lokale verkeer was de tram alleen voor de gegoede klasse van belang. Een arbeider kon de tarieven niet betalen. Na de Eerste Wereldoorlog werden de tramlijnen opgeheven.

Ook interessant

Stationsplein (Centrum)
Stationsplein (Centrum) 1863 tot heden
De Stationsweg (inclusief de huidige Spoorstraat) en het Stationsplein...
Gebieden
Straatnamen Ginneken
Straatnamen Ginneken 1200 tot heden
Tot 1942 maakten Ginneken, Bavel en Ulvenhout en een aantal gehuchten ...
Gebieden
Eeuwig Laantje (Mastbos)
Eeuwig Laantje (Mastbos) 1600 tot heden
Het Eeuwig Laantje is het voet- en fietspad dat diagonaal door het Mas...
Gebieden
Zes stoomtram-maatschappijen fuseren tot BBA
Nadat op 28 september 1880 de eerste tram tussen Breda en Oosterhout h...
Gebeurtenissen
Stoomtrams ontsluiten West-Brabant
In 1880 werd de hier afgebeelde eerste interlokale stoomtramlijn in Ne...
Gebeurtenissen

Locatie

Deel dit artikel

Facebook Twitter

Nieuwsbrief