Paardentram naar Ginneken

Gebeurtenissen
1884
111 111

Paardentram naar Ginneken

Pas nadat er een interlokale stoomtramlijn was geopend werd er in Breda een stadstramnet aangelegd. In 1884 werd door de Ginnekensche Tramweg-Maatschappij, de GTM, een lijn geopend naar Ginneken, die later met een speciale lijn werd verbonden met het Mastbos. Later volgden paardentramlijnen naar Princenhage en het Liesbos (1890), een lijn over de Baronielaan naar het Mastbos (1901) en een lijn naar Ulvenhout en het Ulvenhoutse Bos (1903). Deze tramlijnen betekenden een enorme stimulans voor de ontwikkeling van het toerisme. Er werden hotels, villas en kindervakantiekolonies gebouwd aan de rand van het Mastbos en het Liesbos. Voor het lokale verkeer was de tram alleen voor de gegoede klasse van belang. Een arbeider kon de tarieven niet betalen. Na de Eerste Wereldoorlog werden de tramlijnen opgeheven.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Ook interessant

Idee icoon

Mis je iets? Informatie onjuist? Ideeën?

Mail je reactie
Erfgoedweb is een initiatief van
gemeente Breda
chevron-up Scroll naar boven