De Wederopbouwperiode (1940-1965) is een periode geweest van herstel van oorlogsschade en van schaarste, maar ook van economische groei, welvaart, optimisme en vernieuwing. Het is een belangrijke periode in de Nederlandse cultuurgeschiedenis. De Wederopbouwtijd kreeg echter al snel het etiket saai, gezapig en braaf opgeplakt en dat gold ook voor de architectuur, stedenbouw en monumentale kunst. Maar de laatste jaren is er steeds meer belangstelling en waardering voor erfgoed uit deze periode. Kenmerkend voor deze naoorlogse jaren is de introductie van nieuwe materialen, nieuwe verkavelingspatronen, nieuwe wijkopbouw en een steeds belangrijkere rol van het verkeer.
Lijnbaan in Rotterdam
De aanleg van het Brabantplein in Breda is geïnspireerd op die van de Lijnbaan in Rotterdam. Deze was een van de eerste verkeersvrije winkelstraten in Nederland, ontworpen door architectenbureau Van den Broek en Bakema en geopend in 1953. Het was een revolutionair concept: een wandelgebied met aan weerszijden winkels, daarachter expeditiestraten en hoge woongebouwen, waar de voetganger de ruimte en vrijheid had om langs grote etalages te slenteren. Een ongekende luxe, die zelfs met slecht weer aangenaam was dankzij de luifels. Oftewel: "de droogloop", zoals hij genoemd werd.
Kenmerken van het Lijnbaanconcept die we terug zien op het Brabantplein zijn onder andere de droogloop, de doorgaande luifels op palen, de winkeletalages met grote ruiten, de flats daarboven, de typische wederopbouwbestrating, de bloembakken, kiosken en vrijstaande etalages. Oorspronkelijk was er ook een café-restaurant, voorzien van een terras.
Hart Brabantpark
Het Brabantplein ligt in het hart van de wijk Brabantpark, vandaar deze naam, die in 1958 gegeven werd.